Vanligt förekommande frågor

Får man besöka gruvan på egen hand?

Nej. Då gruvan är 20 000 kvadratmeter stor kan den endast besökas i samband med de guidade visningarna.

Kan man förboka/förköpa biljetter?

Ja, biljetter till visningar, aktiviteter specialarrangemang och temavisningar kan köpas via hemsidan. BOKA BILJETT HÄR!

Hur lång tid tar en guidad visning?

Turen tar ca 35- 40 minuter.

 

Vilket språk hålls visningarna på?

Svenska och engelska.

Hur kallt är det i gruvan?

Det är +8 grader året om.

Vad ska man ha för kläder när man besöker gruvan?

En varm tröja eller fleecejacka och rejäla skor. Oömma kläder rekommenderas.

 

Kan man besöka gruvan med rullstol eller rullator?

Nej. Gruvan och gruvans nedgång inte handikappanpassad.

Måste ledsagare betala entréavgift?

Mot uppvisande av ledsagarbevis har ledsagare fri entré till guidade visningar, gäller ej andra evenemang eller aktiviteter. Vid biljettköp online, välj "Barn 0-3 år" för gratis entré. Serviceavgift 10 kr tillkommer alltid. Ledsagarbevis kan komma att kontrolleras på plats. 

Får hund följa med ner i gruvan?

Nej. Hundar får ej följa med ner i gruvan, men är välkomna utomhus om de hålls kopplade.

 

Får jag ha med mig barnvagn ner i gruvan?

Nej, på grund av säkerhetsskäl får barnvagn ej tas med i gruvan.

Kan jag betala med kort och kontant? 

Det går bra att betala med kort eller kontanter. Vi tar ej Swish. 

Serverar ni varm mat i caféet?

Nej, men vi serverar lättare lunch, nygjorda frallor och matiga smörgåsar. Här finns också kakor, kaffe, läsk och glass.

Återköp och inställda aktiviteter

Här hittar ni de vanligaste frågorna gällande återköp och inställda evenemang. 

Kan jag ångra mitt köp och avboka mina biljetter?

Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av aktivitetsbiljetter. När köpet har genomförts är du därför bunden till ditt köp.

Har du köpt en avbeställningsförsäkring kan ett återköp ske om din avbeställning uppnår försäkringsvillkoren. Notera att försäkringsbolaget kräver intyg som stödjer orsaken till avbeställningen.  

Kan jag boka om mina biljetter till en annan aktivitet eller datum?

I nuläget kan vi inte erbjuda ombokning av biljetter. 

Aktiviteten jag har biljetter till har blivit inställd, hur gör jag?

Om aktiviteten har ställts in kontaktar ni Tykarpsgrottan 0451 - 350 87 eller info@tykarpsgrottan.net. 


Avbeställningsförsäkran

Här finns information och blanketter gällande avbeställningsförsäkran.

Jag har beställt avbeställningsförsäkring, hur fungerar den?

Avbeställningsförsäkringen tecknas i samband med köp av biljetter på nortic.se. Försäkringen skyddar dig som försäkrad vid olycksfall, sjukdom och andra plötsliga och oförutsedda händelser som medför att du inte rimligen kan delta i aktiviteten. Läs de fullständiga försäkringsvillkoren för mer information.

Hur avbokar jag mina biljetter med avbeställningsförsäkringen?

I Skadeanmälan/avbeställning ska genomföras så snart som möjligt efter det att anledningen till avbeställningen uppkommit och görs med blanketten för skadeanmälan. Med skadeanmälan bifogas intyg i original som bekräftar orsaken till avbeställningen. 

Skadeanmälan/avbeställning ska göras innan aktiviteten börjar. Om skadeanmälan skickas in nära inpå aktiviteten, meddela detta till Gjensidige försäkringar på specialskador@gjensidige.se, så de är medvetna att den är på väg. 

Har du frågor gällande behandling av ditt ärende så går det även bra att kontakta Gjensidige Försäkringar på 0771-326 321. 

Krävs det intyg när jag ska avbeställa mina biljetter med avbeställningsförsäkringen?

Försäkringsbolaget som hanterar skadeanmälan/avbeställning är Gjensidige Försäkringar. Nedan hittar du deras kontaktuppgifter samt de dokument du behöver för att nyttja försäkringen och få mer information. Har du frågor gällande behandling av ditt ärende kontakta Gjensidige Försäkringar.

Gjensidige Försäkringar
BOX 3031
103 61 Stockholm
0771 - 326 321
specialskador@gjensidige.se
www.gjensidige.se

 
Villkor Nortic.pdf
Villkor W.R. Berkley Insurance.pdf